• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita Capestone Capestone-1144x350 C-IT community

BT volgt KPN – verlegt focus naar de eigen thuismarkt

En dat is vanwege de krimp ook hard nodig

17-05-2024
BT logo british telecom
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

BT (British Telecom) heeft bij de presentatie van de kwartaalcijfers veel gezegd over de vernieuwde focus, een verhaal dat bijna een kopie van eerdere KPN communicatie.

BT logoKPN, dat was ooit een bedrijf dat handen vol geld uitgaf om een voet aan de grond te krijgen in België en Duitsland. Het afscheid nemen van die markten kostte veel geld en viel samen met talloze saneringsrondes. Het verhaal van KPN lijkt verdacht veel op de problemen van BT. Het voormalige Britse staatsbedrijf zet ook van alles en nog wat in de etalage. Miljarden moeten worden afgeschreven en aandeelhouders zijn niet blij.

De nieuwe ceo van de telco heeft twee dagen terug geprobeerd de morrende meute van aandeelhouders gunstig te stemmen door een verhaal af te steken over meer cashflow en hoger dividend. Dat moet de koersval die in 2016 is begonnen gedeeltelijk compenseren. Meer dividend gaat natuurlijk nooit werken een verlies van twee derde van de waarde in 2016 te goed te maken.

Focus thuismarkt

Het is niet de toezegging meer dividend uit te keren die opviel aan het verhaal. Voor iedere IT dienstverlener die de telco markt kent is de toezegging dat BT zich nog meer gaat richten op de eigen binnenlandse markt best wel belangrijk. Wat er nog aan business buiten de landsgrenzen aanwezig is en niet ‘strategisch” is zal worden overgedragen.

Churn op de thuismarkt

BT gaat dus – net als KPN – weer een nationale telco worden die er alles aan doet om groot te blijven op de thuismarkt. Daar zit het tweede punt dat verrast. BT kent – net als KPN – een bedrijf dat het netwerk aanlegt en een bedrijf dat over die infra diensten levert. Wat wil nu het geval: het netwerk bedrijf groeit en ziet het aantal FttX opleveringen toenemen. Het bedrijf dat de eindklanten bedient zag het afgelopen jaar bijna 500.000 breedband internetklanten vertrekken. Dat zijn xDSL en FttX gebruikers.

Wat is de oorzaak?

Als BT de beste en grootste wil zijn op de thuismarkt dan kan het zich dit soort verloop (churn) niet permitteren. Bij de kwartaalcijfers zit geen verklaring voor deze krimp, dat maakt het verhaal alleen maar meer fascinerend. Zou op de Britse eilanden de kabel – in tegenstelling tot elders in Europa – dan nog een nettogroeier van breedband zijn? Is de churn te verklaren door downgrading? Door de komst van meer mobile only huishoudens?

 

 

Tags: breedbandtelecom

GerelateerdeBerichten

Telecom roept op tot samenwerking bij Defensie-oefeningen die radiosignalen verstoren

2025/07/23
mxstream-cd-20250704

In 25 jaar niets geleerd?

2025/07/07
Volgend bericht
Consumentenbond-logo

Consumentenorganisaties dienen klacht in tegen Temu

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2025

11-09-2025 - 20:00

Vision Unfold

23-09-2025 @ 13:00 , more

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00

European Resilience Summit – Den Haag

14-10-2025 @ 10:00 , more
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken​
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon